понедельник, 15 декабря 2014 г.

Урок "Дводольні"


Тема: Загальна характеристика відділу Покритонасінні. Клас дводольні. Тема. Практична робота № 2. Визначення рослин класу Дводольні

Мета:  Навчитись користуватись визначниками і визначальними картками і з їхньою допомогою навчитися визначати рослини класу Дводольні.
Основні поняття і терміни: стрижнева коренева система, оцвітина, чашолистки, пелюстки, тичинки, маточка, зав’язь (верхня, нижня), типи плодів (сухі, соковиті, ягода, горішок, коробочка, біб, стручок тощо), насіння, листки (сидячі, черешкові, черешок, листова пластинка, форма листкової пластинки), жилкування тощо.
Обладнання: визначники, картки для визначення, гербарні зразки рослин і живі рослини, препарувальні набори.
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда); наочні (демонстрація обладнання); практичні (робота з визначником та визначальними картками з визначення рослин).
Тип уроку: застосування знань, вмінь і навичок.
 повторити та узагальнити знання учнів про різноманітність
  покритонасінних рослин, вивчити ознаки, на підставі яких
  покритонасінні розподіляють на класи Дводольні і Однодольні;
  продовжувати формування умінь і навичок працювати з текстом і 
§    малюнками підручника. надати характеристику дводольним в цілому, та розповісти про три їх родини: розоцвіті, капустяні, бобові.
  • Завдання
  • 1 Розказати про основні ознаки дводольних.
  • 2 Охарактеризувати родину розоцвіті, її відомих представників та значення для людини.
  • 3 Охарактеризувати родину капустяних.
  • 4 Охарактеризувати родину бобових. Підкреслити їх величезне значення для колообігу азоту.  

 Обладнання: живі та гербарні екземпляри рослин класу Однодольні та
     Дводольні, таблиця «Покритонасінні».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

План-конспект уроку
І. Організаційний момент
Встали, діти, повернулись,
Один одному посміхнулись.
Пролунав уже дзвінок
Починаємо урок.
(Побажання доброго дня)
Сподіваюся,   що ви  на перерві добре відпочили і в хорошому настрої прийшли на урок біології і  для нас  всіх  він буде цікавим і успішним.
ІІ.  Актуалізація опорних знань
1.Розминка.
Ми продовжуємо мандрувати по великому царстві – царстві  Рослини.

І. Актуалізація опорних знань.
            Інтерактивна вправа «Гронування»
Учні висловлюють усе, що їм відомо про відділ Покритонасінні.
Учитель на дошці записує їхні повідомлення, допомагає встановити зв’язки між поняттями.
                                                                                                                                 Схема №1

Мичкувата коренева система
Подвійне запліднення
Запилення
однодольні
Репродуктивні органи
Стрижнева коренева система
плід
квітка
дводольні
Насіння
рослини
Вегетативні органи
Покритонасінні
 
 ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
            . Робота біля дошки
а) записати ознаки класу Однодольні;
б)записати ознаки класу Дводольні.
3.Прийом « Гроно»
- Чому   квіткові  стали  володарями царства?
Всі наші думки ми відобразимо у вигляді виноградного грона.
*всі вони цвітуть; їх насіння покрите плодом; мають подвійне запліднення; заплідненню передує запилення;  є різні способи запилення; насіння має запас поживних речовин; у них добре розвинені тканини;  вони мають ряд пристосувань до запилення; у них  добре розвинені всі вегетативні органи;  мають різні життєві форми;  плоди пристосовані до поширення і т. д.
Отже,це все дає можливість цим рослинам найкраще пристосуватися до  умов довкілля .
Вчитель зачитує вірш.
                                               Тут гладіолуси розкішні.
                                               Барвисті айстри аж горять,
                                               А серед них – гвоздики пишні
                                               Яскравим цвітом майорять.
                                               І чорнобривці, і жоржини
                                               До сонця тягнуться, у вись,
                                               У їх пелюстках в день осінній
                                               Всі барви райдуги злились.
            Що спільного у перелічених рослин? Чому відділ Покритонасінні, або Квіткові, має таку назву?
            На сьогоднішньому уроці ви продовжите  дізнаватися   про різноманітність рослин Покритонасінні;  особливості рослин класу Дводольні.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.      Різноманітність покритонасінних рослин, їх походження. (Розповідь вчителя з елементами бесіди.)
Про покритонасінні Ч.Дарвін писав так: «Їхнє походження – це велика таємниця». І справді, суперечки точаться й досі з трьох питань:
-          Коли вони виникли: на початку чи в кінці мезозою, а може, в палеозої?
-          Де їхня батьківщина?
-          Хто їхні предки?  Насіння папороті? Давні голонасінні? Чи давні водорості?
Завдання:
  Порівняйте Голо - й Покритонасінні рослини,  визначить, які ж ознаки стали
     визначальними в перемозі Покритонасінних у світі рослин.
1. Зовнішній вигляд (трава, кущі, дерева).
2. Чи має рослина досконалі провідні тканини?
3. Які є листки (прості, складні)?
4. Які є корені (головні, бічні, додаткові) ?
5. Чи є видозміни вегетативних органів?
6. Чи є вегетативне розмноження?
7. Де розвиваються насінні зачатки та насіння?
8. Чи є квітка та плід?
9. Який спосіб запилення є основним (вітром або комахами)?
10. Як відбувається запліднення?
2.      Накресліть кругову діаграму класового складу відділу Покритонасінні.

  Клас Однодольні
                                               
              Клас Дводольні
3.      Повторення знань про систематику рослин. Основні систематичні (таксономічні) одиниці.
Завдання учням:
За схемою на стенді «Класифікація органічного світу» визначити
систематичне положення відділу Покритонасінні рослини:
Імперія – Клітинні організми
Надцарство – Еукаріоти
Царство – Покритонасінні
На  дошці складіть ланцюг підпорядкованості таксономічних категорій:
Царство         відділ  клас           порядок   родина           рід         вид.  
4.      Поділ квіткових рослин на класи. Характеристика дводольних рослин (розповідь вчителя з демонстрацією живих та гербарних рослин, за таблицею, підручником):
-          життєва форма;
-          тип листка;
-          тип жилкування;
-           будова квітки;
-          кількість сім’ядолей у зародку;
-          наявність в стеблі камбію.
Учні замальовують малюнки (основні, ознаки класів), користуючись
текстом підручника.






КЛАСИ ПОКРИТОНАСІННИХ РОСЛИН


                 
До класу Дводольні входять такі родини:Букові, Березові,Жовтецеві, Півонієві,Лободові, Гречкові, Селерові, Пасльонові, Розові, Айстрові, Бобові, Капустяні, Гарбузові та багато інших. До класу Однодольних Лілійні, Цибулеві, Злакові, Бананові та інші.                
  
Основні ознаки дводольних
Дводольні – найчисленніша група квіткових рослин – приблизно 180 тисяч видів, що утричі перевищує кількість однодольних рослин. Дводольні відрізняються різноманітністю вегетативних та генеративних органів, що сильно ускладнює виявлення істинних родинних зв’язків між порядками та родинами. 
Дводольні характеризуються наявністю у зародка двох бічних супротивних зародкових листків. На відміну від однодольних, у дводольних між ксилемою та флоемою знаходиться особлива тканини – камбій, що забезпечує вторинне потовщення. Листя, як правило, з сітчастим жилкуванням, число частин квіткизазвичай кратне чотирьом або п’яти. Корінець зародка найчастіше перетворюється на головний корінь, здатний на багаторічне існування. Серед дводольних зустрічаються представники з нетиповими ознаками, а іноді з окремими ознаками, більш характерними для однодольних. 
Дводольні займають важливе місце у господарській діяльності людини. До них відносяться харчові та кормові рослини: картопля, грачиха, квасоля та ін., плодові та ягідні культури: виноград, цитрусові, яблуня, полуниця і т.д., більшість видів дерев: дуб, береза, клен, липа. 
Родина розоцвіті, її відомі представники та значення для людини
Відео 1. Царівна квітів.
Родина налічує приблизно 3000 видів. Розповсюджена майже по всьому світу, особливо у помірній та субтропічній області Північної півкулі. Серед життєвих форм переважають листопадні дерева та кущі, але й багато однорічних та багаторічних трав. Запилюються комахами. Плоди: листівка, кістянка, яблуко та різноманітні багато горішки та багато кістянки, що розповсюджуються тваринами.
Родина входить в порядок Rosales, у складі якого ще дві родини. Представники цієї родини розповсюджені у природній рослинності лісів, степів, лук. 
Оцвітина зазвичай п’ятичленна, пиляки найчастіше численні.

Мал. 1 Загальна будова квітки розоцвітих.
Будова та кількість плодолистиків у родині дуже різноманітна, що зумовлює велику різноманітність плодів. Зустрічаються як апокарпні, так і синкарпні плоди. Зав’язь буває верхньою та нижньою.
Квіти відкриті і запилюються різноманітними комахами. Бувають види, що запилюються вітром, для деяких характерний апоміксис (розмноження без запліднення). Апоміксис притаманний гусятнику, шипшині, рубусу і т. д.
У межах родини зустрічаються різноманітні плоди. На цій підставі виділяють підродини: спірейні (листівка), шипшинові (багато кістянки та багато горішки), яблуневі (яблуко), сливові (кістянка) та ін.

Відео 2. Суниці.
Розоцвіті – основа садівництва помірної зони та субтропіків. Основні культурні види – це добре всім знайомий абрикос, айва, слива, черешня, яблуня, груша, малина, суниця садова, мигдаль, персик.

Мал. 2 Найсмачніші.

Мал. 3 Найпрекрасніші.
Серед декоративних культур особливе місце посідає троянда. У наш час існує не менш 25 тисяч сортів та форм. 
Родина капустяних
Родина Капустяні налічує приблизно 3200 видів. Розповсюджена по всьому світу, але головним чином у помірних та холодних зонах. Представлена однорічними та багаторічними травами, рідше кущами. Запилюється комахами. Плодоносить стручками та стручечками. Насіння розповсюджується вітром та тваринами.

Мал. 4 Загальні риси капустяних.
Родина капустяних входить у порядок Capparales, який нараховує  чотири родини та відрізняється рідкісною одноманітністю будови квітки. Приблизно у сучасному об’ємі капустяні, як клас, виділив К. Лінней. 
Від типової п’ятичленної квітки дводольних рослин квітка представників цієї родини відрізняється чотиридольністю оцвітини, що надало причину називати цю родину ще хрестоцвіті. Пиляків у зовнішньому колі два коротких та у внутрішньому чотири довгих. Квіти зібрані у кистевидні, або щитковидні зазвичай безлисті суцвіття.  Листя у капустяних чергові, але у більшості представників нижнє листя утворює прикореневу розетку. Великому розповсюдження капустяних сприяють різноманітні пристосування: крилаті плоди або бульбашковидні здуття плодів, маленькі та легкі для вітру насінини, форма «перекати - поле». Важливою особливістю капустяних є гетерокарпія, причому розрізнятися можуть як цілі плоди так і частини. Родина відіграє важливу роль у житті людини, бо включає велику кількість культурних рослин та декілька бур’янів, які дуже складно викоренити. Найвідоміші представники родини – це капуста городна, яка у результаті селекції дала такі форми, як кольорова капуста, кольрабі, брюсельська капуста. До польових бур’янів відносяться редька дика, гулявник лікарський, ярутка польова.
Родину бобових, їх величезне значення для колообігу азоту
Родина налічує десь 12000 видів. Життєві форми в основному багаторічні (рідко однорічні) трави, кущі, дерева. Запилюються комахами. Плоди – боби, що розповсюджуються тваринами, вітром, водою.


Відео 3. Розкриття плоду бобових.
Родина бобових відноситься до порядку Fabales, в якому є три родини.
Для бобових характерне складне листя з прилистниками та тип квітки, що постійно повторююється у всіх видів. Квітка у представників родини має зрослу п’ятизубчасту чашечку, «метеликовий» віночок, що складається з «вітрила», двох «весел» та «човника».

Мал. 5 Будова квітки бобових.
Пиляків десять, у більшості дев’ять з них зрослись у трубку, а один залишився вільним, маточка має стовпчик, що виглядає з пилякової трубки. Запилюються бобові комахами, що мають довгий хоботок, перш за все джмелями. 
За кількістю видів бобові поступаються лише складноцвітним та обхідним та грають велику роль у природній екосистемі та у сільському господарстві, так як являються унікальними посередниками між азотом атмосфери та живими організмами, які не здатні засвоїти молекулярний азот. Завдяки азотфіксації симбіотичних бактерій, що живуть на коренях, бобові збагачують грунт азотом, що дозволяє відмовитись від енергетично дорогих та екологічно небезпечних мінеральних добрив. Найвідоміші усім бобові – це горох, квасоля, боби кормові, соя, а також знаменитий арахіс.
Контролюючий блок
1 Які основні риси дводольних?
2 Які плоди зустрічаються у родині розоцвіті?
3 Чому родину капустяні називають ще хрестоцвіті?
4 Опишіть типову квітку родини бобових.
5 Яке значення має родина бобових для природи та людини?
УІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу
Сьогодні ми   мандруємо  по  перших трьох родинах рослин класу Дводольні. (Число, тема уроку).
1.Морфологічні особливості родин ( робота в групах)
Мандруємо не всі разом, а групами, де кожна група завітає у певну родину, познайомиться з її особливостями і найголовніші  з них   запише у  вигляді паспортних даних на різнокольорових смужках. Пізніше представники груп повідомлять ці дані для всіх у вигляді аплікації на дошці.
І група – родина Хрестоцвіті
ІІ група – родина Розоцвіті
ІІІ група – родина Бобові
Проблемне запинання для груп «Чому родини отримали такі назви?»
Паспортні дані родини:
*формула квітки;
*суцвіття;
*плід;
*три найбільш поширені представники.
2. Різноманітність рослин родин ( мультимедійна презентація)
3.Фізкультхвилинка «Ми – рослини»
4.Господарське значення рослин ( кожна група рекламує рослини своєї родини)
Приклади реклами лікарських рослин
·         Якщо у вас кашель, то вам допоможе чорна редька з медом. Виріжте у редьці середину, туди покладіть   три ложки меду – через 4 години ліки готові.  Ці ліки є смачні і ефективні, а головне не шкідливі. Отож, вирощуйте редьку чорну на своїх городах!
·         Якщо  ви захворіли на грип, згадайте про малину. Відвари з  її плоді, листків, пагонів вам допоможуть знизити температуру, полегшать ваш стан і будуть сприяти швидкому одужанню. На зиму не забудьте заготовити малину, вона вам обов’язково стане в пригоді!
·         Якщо ви хочете бути завжди здоровими і ніколи не хворіти, то щодня вживайте не менше двох яблук. Пам’ятайте,  що наш організм їх краще засвоює ніж будь- які цитрусові плоди. Вирощуйте в своїх садах різні сорти яблунь і ви вітамінами забезпечені на цілий рік!
·         Шипшина – це скарбниця вітамінів. Отож, для профілактики простудних захворювань та нестачі вітамінів пийте чаї з плодів шипшини особливо взимку!
·         Якщо ви хочете,  щоб у вас на городі щороку були високі врожаї, то робіть сівозміни з бобовими рослинами. Садіть горох,  квасолю, сою. Адже лише вони можуть збагатити грунт сполуками Нітрогену, які дуже необхідні для росту і розвитку рослин всіх культур.
·         Головний біль у вас зніме  прикладений листок свіжої капусти. Попробуйте, не пошкодуєте!
5. Найпоширеніші рослини родин ( повідомлення учнів  з демонстрацією слайдів)
Капуста – це справжня комора  різних вітамінів, мінералів, ліків. Ще в давнину люди помітили, що капуста є носієм  великої життєвої сили.  Олександр Македонський наказував годувати  своїх  воїнів капустою і це додавало їм витривалості,  хоробрості. Взимку особливо корисною є квашена капуста, сік якої містить багато вітаміну С і сприяє кращому перетравленню їжі і засвоєнню поживних речовин.
Капуста посідає перше місце у овочівництві нашої країни тому й має дуже багато видів і сортів.
Так, цвітну капусту було виведено сірійцями  кілька тисячоліть назад. Ще тоді її  вважали одним з найкращих продуктів харчування при захворюваннях шлунка.
Капуста кольрабі багата на вітаміни та мінерали (Са, Р ) і тому особливо корисна дітям  для розвитку скелета. Її радять вживати тим людям, які  постійно працюють з  хімічними речовинами.
Брюсельська капуста цінна тим, що містить велику кількість мінералів мінералів . А Вітаміну С у  ній стільки ж  як у лимонах і апельсинах.
Які ви знаєте страви, приготовлені з капусти?
Троянда – чудова квітка, яка приваблює людину своєю неповторною красою. Поетичний образ старовинної казки про сплячу красуню виник з спостережень над дикою трояндою – шипшиною. Подібно до сплячої красуні дрімає бутон троянди під захистом гілок із гострими колючками і пишно розцвітає під першими променями сонця.
Привезена  зі східних країн до Стародавньої  Греції троянда присвячувалась богині краси – Афродіті. Величезні сади з троянд оточували храми цієї богині.  Одна з легенд говорить,що пелюстки троянд почервоніли від крапель крові з ніг Афродіти, коли вона розшукуючи убитого Адоніса, торкалася колючок.
Римляни вінком з троянд прикрашали  голови переможців, вистеляли шлях воїнів, які поверталися з перемогою. Для них була ця квітка квіткою мужності, хоробрості, відчайдушності.
У слов’ян з давніх-давен з цією рослиною пов’язані найвищі людські якості: краса, любов,  досконалість,  молодість, радість, перше кохання.
Троянда не лише прикрашає наше життя. З неї виготовляють ефірні олії, парфуми, барвники, чаї, варення. Щоб добути 1 грам трояндової олії, треба переробити 30 кг пелюсток троянд. Один грам цього продукту на світовому ринку  коштує 2 грами золота.
Яблуня - патріарх нашого саду.
Її вирощують  понад 5 тис. років, а найдавніший яблуневий сад в Україні – це сад Києво-Печерського монастиря, закладений й 105 році. Походить яблуня з Кавказу і Середньої Азії, там ще й досі ростуть її дикі родичі. Вирощують її від Полярного кола до  жарких субтропіків. Але найкраще яблуня почувається у помірних широтах.
Чому ж таку популярність отримало це дерево? Ще здавна люди помітили лікувальну силу   його плодів – яблук.  Хто їх споживав, той менше хворів. І справді у цих плодах чимало різноманітних речовин, які забезпечують нормальне функціонування людського організму. Лікарі рекомендують споживати 2-3 яблука щодня. Тому й сортів яблук є  дуже багато: ранньостиглі, середньостиглі, пізньостиглі.
- Які ви знаєте страви, приготовлені з яблук?
Квасоля – це    «рослинне м’ясо».  Білок квасолі за складом близький до тваринного, тобто до м’яса та риби, а за якістю приєднується до дієтичних курячих яєць  і добре засвоюється організмом. Квасоля містить  багато вітаміну Е, який  регулює обмін жирів, а також мінеральних сполук.  За вмістом  цинку і міді квасоля посідає першість серед багатьох овочів. Пюре з квасолі – дієтична страва при   хворобах нирок, печінки, серцевій недостатності. Доведено, що квасоля, калорійність якої дозволяє включати її в різні дієти для схуднення, позитивно впливає на роботу травної системи. Саме за рахунок надходження в організм клітковини відбувається позбавлення від зайвих кілограмів.
Зелена квасоля додатково володіє і сечогінною дією, виводячи з організму скупчення рідини і шкідливих речовин.
- Які ви знаєте страви, приготовлені з  квасолі?
 6. Народна мудрість про рослини родин ( випереджувальне завдання для груп)
Загадки
Родини Хрестоцвіті
*Часто влітку одягала по новій сорочці, а на зиму поскидала й посолила в бочці.                                                                                                                              (Капуста)
*Чуприна зелена, голівка червона, а хвостик білий.      (Редиска)
*Квіточки дрібненькі маю, а насіннячко своє у торбинки ховаю.       (Грицики)
*Білий, тонкий коренеплід
Під землею росте.
І хоч він дуже гіркий,
Зате в їжі він смачний.  (Хрін)

 Родини Розоцвіті
*На зеленії листочки
одягли біли віночки.
Усміхаючись весні,
зацвітають … (яблуні).

*Стережуть колючки їй
цвіт весняний запашний,
а осінньої години —
червонясті намистини. (Шипшина)

*Сиджу на дереві кругла як куля, червона, як кров, добра, як мед. ( Вишня)
*Чи то жовта, чи то синя
Соковита господиня.
Чи то сонце,чи то злива —
Пригостить нас влітку... (Слива)
Родина Бобові
*Білосніжні китиці                               
серед листя світяться.
Їх духмяний запах, друзі,
розливавсь по всій окрузі. Акація)
*Без рук, без ніг, а тягнеться на батіг. ( Горох)

*Ця широколистна пані
На землі і на паркані.
У боби, як у торби
Заховала всі скарби. (Квасоля)

*Люблять зайчатка листи-трійчатки від травички-полівки, червоної голівки. (Конюшина)

Легенда про троянду
Покровителька мисливства Діана приревнувала свого коханого Амура до вродливої німфи Розас.  Діана вирішила помститися красуні. Вона підстерегла    німфу, схопила її і в люті кинула у колючі зарості, звідки нещасна Розас уже не могла вибратися. Геть зранена колючками, вона і померла тут, стікаючи кров’ю.  Довідавшись про  трагедію, на місце злочину примчав  Амур і став проливати гіркі невтішні сльози. І від сліз цих сталося диво: колючі зарості ожили і заяріли  червоними невимовно прекрасними квітами.
Легенда про горох
Вигнав Бог Адама з раю. Змушений був Адам узятися за роботу: обробляти землю, щоб прогодувати себе  з Євою. І ото почав він орати землю, довелося ходити за плугом. Важко було Адамові звикати до важкої праці.  Він ходив за плугом і дуже плакав.  І де впали на землю сльози, там виріс горох.
Легенда про грицики
Сільський пастушок Грицько  поранив ногу.  Кров біжить  струмком, не зупиняється. Він зірвав жмут трави, приклав до рани і кровотеча вчухла. Відтоді вдячні нащадки і називають ці непоказні  рослини іменем хлопця – грицики.

V. Рефлексія
1. Складання сенканів на теми: « Шипшина», « Арахіс», «Хрін».
*Сенкан на тему «Шипшина»
Колюча,  вітамінна
Пахне, лікує,  приваблює
Має червоні плоди
Дика троянда.
Сенкан на тему «Арахіс»
Теплолюбний, поживний
Самозапилюється, дозріває, використовується
Земляний горіх.
* Сенкан на тему «Хрін»
Багаторічний, невибагливий
Смакує, накопичує, виділяє
Є приправою до страв
Коренеплід.

2. Вправа  «П’ятий зайвий»
*Гірчиця, хрін, арахіс, грицики, редис.
*Конюшина, акація, соя, суниця,  буркун.
*Вишня, яблуня, ріпак, полуниця, малина.
* Шипшина, квасоля, горобина, черемха, персик.
VІ.  Підсумок уроку
Я знаю…
Я можу…
Я вмію….

Я хочу…

Комментариев нет:

Отправить комментарий